Albäckens förskola ligger mitt i Åby, en ort norr om Norrköpingstätort och ingår i Kvillingespåret. Vi har fokus på språk, matematik, no/teknik, barns delaktighet och inflytande. Genom att vi på ett medvetet sätt arbetar med leken stimulerar vi barnens språkliga och matematiska utveckling. Närheten till skogen och en stor gård inbjuder till mycket utevistelse och lek.

fredag 17 november 2017

Nyckelpigan funderar på vad ett konstverk är

Vi har funderat på vad ett konstverk är för något. Barnen hade många tankar på vad ett konstverk är för något.
-Man har någonting son någon inte har sett.
-När man visar något som man gjort.
-Man skapar saker.
- Något som man visar upp.
Vi har även tittat på några kända konstverk.

Vi pratade även om att konstverk har ett namn. 
-Jag vet vad hon heter, Mona-Lisa!
-Jag har sett henne på tv.
-Hon ser ut som en måne, därför heter hon Mona-Lisa. En måne är rund


Vi tittade även på Picassos "Guernica".
-Jag känner igen sådana tavlor.
-Det är mönster.
-Den är läskig.


Här är Monets "Näckrosor". Vi frågade barnen vad de tror att konstverket heter, barnens kommentarer blev:
-Snäcka för snäcka
-Groddal
-Sommar
-Glitter hjärta
-Rosvatten
-Vattendalen

Några av barnen har samarbetat och målat av fänkål. Vi tittade på dem och funderade på om vi kunde se något annat än fänkål när vi tittade på dem. Därefter försökte vi sätta ord på vad vi såg.

På konstverket till vänster såg vi buskar, träd, en flod, ett ägg, en skorsten, en chokladflod och mycket mer.

På det högra konstverket fanns det monsterhuvud, blommor, ett dinosaurieskelett, fingrar m.m. Vi blev förvånade över vad mycket man kan se i ett konstverk. Nu blir vår nästa "uppgift" att döpa de här två konstverken. Är det så att konstnärerna själva ska bestämma namn eller ska vi bestämma tillsammans? Det får vi fundera på. Genom att  ge barnens konstverk namn så skapar det ett värde i det de gör, att det är viktigt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar