Albäckens förskola ligger mitt i Åby, en ort norr om Norrköpingstätort och ingår i Kvillingespåret. Vi har fokus på språk, matematik, no/teknik, barns delaktighet och inflytande. Genom att vi på ett medvetet sätt arbetar med leken stimulerar vi barnens språkliga och matematiska utveckling. Närheten till skogen och en stor gård inbjuder till mycket utevistelse och lek.

torsdag 8 november 2018

Har snäckor ränder för att de mönstrat sig?

Vi har tillsammans med barnen tittat på våra stora snäckor. Den svartvita och den färglagda. Vi funderade kring varför har snäckan ränder? Varför snäckan i naturen inte har någon färg. Varför har den ränder?

”Den ska vara snygg”. ”Den vill se ut som en zebra”. ”Den kanske mönstrar sig”. ”Den föddes så”. ”Den är så gammal”. ”Ränderna behövs för att vi ska hitta dom, annars vet vi inte hur den ser ut”. För att de har ätit choklad och honung” 

”Det är mörkmörka ränder och ljus ljusa ränder” Vi tror att de föds olika för de har olika mammor. 


Varför finns det inga färgade snäckor i naturen? Vad skulle de andra snäckorna säga då? 

”Det finns färgsnäckor men de är osynliga för oss människor.

”Det skulle vara orättvist för de andra snäckorna”

Den ena snäckan har en spricka för den är mycket starkare.






Vi har genom det här kommit in på att vi är olika, olikheter. Vi jämför våra händer och ser att vi alla är olika.Vi har ställt lite normkritiska frågor till barnen, vi har även använt oss av litteratur ”Kalle med klänning”. Det väcker både tankar och diskussioner hos barnen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar